E-bike keuzehulp

Geplaatst op 6 juni 2019

Keuzehulp en advies bij het uitzoeken van jouw ideale e-bike

Elektrisch fietsen is leuk én gemakkelijk. Of je nu dagelijks lange afstanden moet fietsen, vaak met tegenwind fietst, lange tochten wilt maken, moeite hebt met trappen of gewoon graag dat extra steuntje in de rug wilt: fietsen met een elektrische fiets biedt altijd uitkomst! Je kunt dan overal genieten van maximaal fietsplezier met minimale moeite, dankzij de trapondersteuning.

Anno 2019 heb je enorm veel keuze wanneer je een nieuwe e-bike gaat uitzoeken. Daardoor kan het niet altijd even gemakkelijk zijn om de beste elektrische fiets voor jouw wensen te vinden. Fiestest.nl helpt je graag om door alle bomen het bos nog te zien en heeft alle belangrijke informatie over elektrische fietsen handig en overzichtelijk op een rijtje gezet in deze complete keuzehulp voor e-bikes.

Je vindt op deze pagina informatie over de volgende onderwerpen:

  • Hoe een elektrische fiets werkt
  • De manier waarop je de fiets gaat gebruiken
  • Motoren
  • Accu’s
  • Actieradius
  • Onderhoud accu
  • Displays
  • Sensoren
  • Remmen
  • Versnellingen
  • Kettingkasten
  • Walk assist

De werking van een elektrische fiets

Met een e-bike combineer je jouw eigen spierkracht met de elektrische energie die in de accu zit opgeslagen. Door middel van een motor, die energie haalt uit de accu, krijg je trapondersteuning tot een snelheid van zo’n 25 kilometer per uur. Dit ervaar je, afhankelijk van de positie van de motor, als een ‘duwtje in de rug’ (bij de motor achter of in het midden) of ‘alsof je wordt voorgetrokken door een onzichtbaar paard’ (bij een voorwielmotor).

Een elektrische fiets kan dit doen omdat hij is uitgerust met sensoren. Deze meten hoe snel je fietst, en in welke mate de motor geactiveerd moet worden. Zo geeft hij jou exact de ondersteuning die je nodig hebt. Je bedient een e-bike heel eenvoudig vanaf het stuur. Daar kun je het niveau van de ondersteuning kiezen en op het schermpje kun je aflezen wat de status is van de motor, hoe hard je fietst en nog veel meer: bij sommige modellen kun je zelfs navigeren.

Wat wil je met de fiets doen?

Veel van de keuzes die je maakt bij het uitzoeken van de ideale onderdelen hebben te maken met persoonlijke voorkeuren. Het is echter ook belangrijk stil te staan bij de manier waarop je jouw nieuwe e-bike gaat gebruiken.

Wil je er mee naar je werk fietsen? Dan is het verstandig te gaan voor een model met een dichte kettingkast, zodat je broek niet vuil kan worden en één die je eenvoudig kunt bedienen. Een model met een wat lichtere accu is hier prima voor geschikt. Wil je toertjes maken en lange afstanden fietsen? Misschien wel bergop? Kies dan een elektrische fiets met een meer krachtige accu en veel versnellingen.

Motortypes

Het behoeft geen uitleg dat de motor één van de belangrijkste onderdelen van je elektrische fiets is. De motor is het hart van je e-bike, en zorgt ervoor dat je net iets fijner die heuvel kunt beklimmen en dat je net wat minder hard hoeft te trappen bij wind tegen.

We onderscheiden drie types motoren:

  • voorwielmotor
  • middenmotor
  • achterwielmotor

Een voorwielmotor is zeer elegant en stil, maar vaak iets minder krachtig dan de andere twee. Een middenmotor is aan de trapas bevestigd, waardoor de balans bij dit type erg goed is. Ook zijn motors in het midden niet gevoelig voor storingen. Daar staat tegenover dat niet iedereen een middenmotor even mooi vindt. Achterwielmotoren zijn het neusje van de zalm: stil, krachtig, maar wel prijzig.

De positie van de motor is erg belangrijk, want het is één van de zwaarste onderdelen van de e-bike. Het bepaalt mede waar de accu (die ook zwaar is) komt. Het is immers belangrijk dat het zwaartepunt in het midden van de fiets komt te liggen. Een voorwielmotor gaat bijvoorbeeld goed samen met een accu op de bagagedrager.

Wil je echt alles weten over de verschillende fietsmotoren?

Lees hier alles over motoren >

Soorten accu’s

De accu van je e-bike levert de energie die ervoor zorgt dat je gebruik kunt maken van de trapondersteuning. Deze batterij is echter ook vrij zwaar. Daarom is het belangrijk de positie van de accu goed af te stemmen met de positie van de motor. Een accu kan geplaatst worden onder de bagagedrager, bij de trapas of in het frame. Een enkele keer zie je ook dat de accu onder de voordrager wordt geïnstalleerd. Bij voorkeur wordt de batterij ook zo laag mogelijk bevestigd op de fiets, voor optimale stabiliteit.

Accu’s komen in veel verschillende types en groottes, met elk hun eigen capaciteit, sterke punten en zwakke punten. Zo zijn er NiMh-accu’s, Li-Ion-accu’s, LiPo-accu’s en LifePo4-accu’s. Daarbij heb je ook de keuze tussen een vaste accu en een uitneembare. Een uitneembare accu kun je opladen waar je wilt, terwijl een vaste accu altijd in de fiets blijft tijdens het opladen.

Wil je meer weten over accu’s bij elektrische fietsen en welke soorten je kunt kiezen? Kijk hier voor alles over accu’s.

Actieradius accu

Bij elektrische fietsen is het belangrijk te weten wat de actieradius is: hoeveel kilometer je met ondersteuning kunt fietsen met een opgeladen accu. Deze afstand is echter niet alleen afhankelijk van de accu en hoeveel energie deze bevat. Onder andere de kracht van de motor, hoe hard je zelf trapt, hoe goed je de accu onderhoudt, het wegdek en de wind hebben invloed op de actieradius.

De actieradius van de elektrische fietsen die op dit moment op de markt zijn ligt ergens tussen de 25 en 80 kilometer, bij gemiddelde omstandigheden.

Voor meer informatie over de actieradius van e-bikes en welke factoren hier invloed op hebben, kun je hier kijken.

Onderhoud accu – de gouden regels

Om zo lang mogelijk van de accu van je e-bike te kunnen genieten en de maximale actieradius te halen, is het belangrijk de accu goed te onderhouden. Nu gaat iedere accu op den duur na zo’n vijf jaar vanzelf defect door een natuurlijk proces, maar als je de gouden regels overtreedt zal de batterij sneller kapot gaan.

Deze gouden regels luiden als volgt:

  1. Zorg dat de accu niet te koud wordt
  2. Zorg dat de accu niet te warm wordt
  3. Bewaar de accu op een droge plek
  4. Laat de accu nooit helemaal leeg raken
  5. Gebruik altijd de juiste lader

Wil je meer weten over deze gouden regels en hoe je ze moet toepassen? Je leest er alles over in onze pagina speciaal over het onderhoud van de accu.

Displays e-bike

Op de meeste elektrische fietsen zit standaard een display. Hierop kun je zien wat de staat is van de accu, hoeveel kilometer je al gefietst hebt en hoever je nog voort kunt met de accu. Er bestaan verschillende types displays. Er zijn eenvoudige, met lampjes waarop je slechts enkele belangrijke gegevens kunt aflezen, maar er zijn ook heuse computertjes waarmee je kunt navigeren en fitnessgegevens kunt koppelen aan je smartphone.

Wil je meer weten over de keuze die je hebt met betrekking tot het display van je e-bike? Kijk dan in onze display-keuzehulp.

Soorten sensoren

Volgens de wet mag de trapondersteuning niet vanzelf starten bij elektrische fietsen. Wanneer dat wel gebeurt, is de fiets geen fiets meer, maar een snorfiets. Daarom moet je fiets kunnen bepalen wanneer de motor aan- en afslaat. Dit doet hij door middel van sensoren. De sensoren registreren wanneer je start met fietsen (en de motor dus aan moet) en wanneer je stopt of harder gaat dan 25 kilometer per uur (en de motor dus moet afslaan).

Er zijn twee types sensoren voor e-bikes: trapkrachtsensoren (torque-sensoren) en rotatiesensoren (pedelec-sensoren). De eerste registreert de kracht die wordt uitgeoefend op de pedalen en geeft aan de hand daarvan seintjes aan de motor. De tweede registreert enkel of en hoe snel de pedalen ronddraaien. Welk type je kiest heeft invloed op het gedrag van je elektrische fiets en daarom moet je hier goed over nadenken.

Meer stof tot nadenken over sensoren vind je op onze sensoren informatiepagina.

Remsystemen

Elektrisch fietsen kan heel snel gaan. Daarom is het erg belangrijk dat er goede remmen op je nieuwe e-bike zijn geïnstalleerd. Een korte remweg verhoogt immers de veiligheid van jou en je medeweggebruikers. Elektrische fietsen worden tegenwoordig uitgerust met minstens één van deze vier remsystemen (soms worden ook types samen gebruikt):

  • Een terugtraprem
  • Schijfremmen
  • Trommelremmen
  • V-brakes

Een terugtraprem is simpel en vertrouwd, maar werkt minder goed omdat het alleen op het achterwiel werkt. Schijfremmen zijn vrij duur, maar geven een eersteklas remming. Trommelremmen, ofwel rollerbrakes worden vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding het vaakst toegepast, terwijl V-brakes weliswaar een zeer krachtige remming geven, maar minder onderhoudsvriendelijk zijn.

Je leest hier alles over remmen.

Verschillende types versnellingen

Bij elektrische fietsen heb je de keuze uit verschillende soorten versnellingen. Als je het belangrijk vindt hoeveel versnellingen jouw nieuwe fiets heeft, dien je in een vroeg stadium een keuze hierin te maken. Niet alle types motoren en kettingkasten gaan namelijk samen met alle versnellingen. De kettingkast en het type motor bepalen op hun beurt hoeveel onderhoud je e-bike nodig zal hebben en wat de algehele rijervaring zal zijn.

Je hebt de keuze uit derailleur- naaf- en traploze versnellingen. Traploze versnelling gaat enkel samen met een gesloten kettingkast, terwijl een derailleur enkel kan bij een open of halfopen kettingkast. Daarbij hebben de versnellingssystemen elk hun eigen voor- en nadelen.

Voor meer informatie over de verschillende systemen bij versnellingen verwijzen we je naar onze versnellingen-keuzehulp.

Kettingkasten – Open of dicht?

Wie waarde hecht aan het type kettingkast, dient ook hier vroeg in het selectieproces een keuze in te maken. De locatie van de motor en het type versnellingen waar je uit kunt kiezen zijn namelijk afhankelijk van het soort kettingkast dat je kiest. Zo gaat een dichte kettingkast niet samen met een derailleur en kan je met een gesloten kettingkast geen achterwielmotor nemen.

Kijk in op onze kettingkast adviespagina voor meer informatie over de verschillende kettingkasten voor e-bikes die er zijn.

Walk assist bij je elektrische fiets

Door middel van een walk assist, oftewel loophulp, kun je handmatig de ondersteuning activeren, dus zonder dat je de pedalen hoeft te draaien of aanraken. De meeste nieuwe elektrische fietsen zijn hiermee voorzien. Dit is erg handig wanneer je met een relatief zware e-bike aan de hand een helling oploopt of wanneer je gewoon geen moeite wilt doen. Een walk assist kun je vaak instellen tot zo’n 4 of 5 kilometer per uur.

E-bike advies van consumenten zoals jij

Fietstest.nl is geheel onafhankelijk en met deze keuzehulp hebben we dan ook geprobeerd om een zo objectief mogelijk beeld te geven van wat er op het gebied van elektrische fietsten verkrijgbaar is in Nederland.

Wil je naast ons professionele advies ook weten wat de ervaringen zijn van fietsers met verschillende e-bikes? Kijk dan op onze fietstest pagina. Je vindt hier een groot aantal testen in verschillende categorieën, van stadsfietsen tot speed pedelecs, uitgevoerd door consumenten zoals jij.

Recent nieuws & tips

Bekijk alles

Kom zelf testen

Jaarlijks organiseren wij meerdere fietstesten. Lijkt het je leuk om de nieuwste modellen te testen?

Meld je aan