Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe e-bike is het belangrijk om goed te kijken naar de fietsaccu die hierbij komt. De accu (de batterij) levert namelijk de energie die ervoor zorgt dat je kunt fietsen met trapondersteuning. Er zijn echter veel verschillende accu’s voor elektrische fietsen op de markt. Hierdoor is het niet altijd even gemakkelijk om de accu te kiezen die het best bij jou en je elektrische fiets past.
Fietstest.nl heeft alle belangrijke informatie over elektrische fietsaccu’s overzichtelijk op een rijtje gezet. Hieronder vind je alle informatie, inclusief de voordelen en nadelen, van alle soorten fietsaccu’s die in Nederland verkrijgbaar zijn.
Je leest hier alles over:
Lees snel verder voor meer informatie of klik op de onderwerpen om direct meer te weten te komen.
De capaciteit van een accu bepaalt grotendeels hoeveel kilometer je zonder op te laden met de elektrische fiets kunt rijden met ondersteuning door de motor. Dit noemen we ook wel de actieradius. Hoe langer dus de tochten zijn die je wilt fietsen, hoe groter de capaciteit van je accu dient te zijn. Maar: een accu met een hogere capaciteit is ook duurder. Wanneer je de fiets voornamelijk gaat gebruiken voor korte afstanden naar bijvoorbeeld het werk, kun je daarom beter een wat goedkopere accu nemen.
De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Wattuur (Wh). Dit geeft aan hoeveel energie er in een accu zit opgeslagen wanneer deze helemaal opgeladen is. Als vuistregel kun je aanhouden dat je met 100 Wh ongeveer 12 tot 14 kilometer kunt fietsen met een gemiddelde ondersteuning. Trap je zelf harder, dan haal je meer kilometers. Trap je minder hard of rijdt je op turbo-stand? Dan haal je wat minder kilometers per Wattuur.
De meeste fietsaccu’s hebben een capaciteit die ligt tussen de 200 en 600 Wh. Gemiddeld leveren deze dus genoeg energie voor een bereik van 24-28 tot 72-84 kilometer bij normaal gebruik. De capaciteit en radius zijn afhankelijk van het formaat en het materiaal waarvan de accu gemaakt is.
Wil je meer weten over de radius van verschillende accu’s en welke factoren van invloed zijn op de actieradius van je elektrische fiets? Kijk voor informatie over dit onderwerp ook eens hier: actieradius elektrische fiets.
Er zijn verschillende soorten accu’s verkrijgbaar voor je e-bike. Het verschil tussen de types zit hem in het materiaal waaruit ze gemaakt zijn. Dit heeft effect op het gewicht, de capaciteit, het gebruiksgemak en de levensduur van de accu.
Fietsfabrikanten zijn constant bezig met het ontwikkelen van accu’s die nog lichter zijn, nog meer Wattuur hebben, langer meegaan en nog makkelijker zijn in het gebruik (sneller en makkelijker laden). Zoals je zult begrijpen hangt hier wel een prijskaartje aan: lichtere accu’s met een hoge capaciteit zijn duurder dan zware accu’s met minder capaciteit.
Vroeger werden veel elektrische fietsen uitgerust met een Nikkel Cadmium-accu (NiCd-accu). Deze komen we nu echter niet meer tegen. Enkel in tweedehands e-bikes vind je deze nog. Alle elektrische fietsen die op dit moment op de markt zijn, hebben één van onderstaande type accu’s:
Hieronder lees je per type batterij wat de voordelen en nadelen zijn.
De NiMh accu vinden we in verreweg de meeste elektrische fietsen die op dit moment verkocht worden in Nederland. Dit is dan ook de standaardaccu voor de meeste fietsen. Deze accu heeft in vergelijking met de andere types op de markt een vrij hoge zelfontlading (loopt snel vanzelf leeg), waardoor hij wat minder eenvoudig is in gebruik.
Lithium-Ion is eigenlijk een verzamelnaam voor veel verschillende soorten accu’s op basis van Lithium. Deze accu’s zijn wat prijziger in de aanschaf dan de NiMh-variant, maar gaan wel langer mee, zijn een stuk lichter, en zijn makkelijker in gebruik door de lage zelfontlading.
Een Lithium Polyme accu is een soort Li-Ion accu, die nog betere prestaties geeft dan een standaard accu met Lithium. Dit type accu is nog kleiner, laadt nog sneller op en gaat nog langer mee.
De allernieuwste accu is de Lithium-ijzer-fosfaat-accu. Deze is vooral bekend onder de naam LifePo4, maar wordt ook wel LP4, LFP of LFP4 genoemd. Dit jaar zijn nog slechts weinige fietsen uitgerust met dit type accu, maar wij verwachten dat dit in de toekomst zal veranderen. Ze zijn nu nog vrij duur, maar ze hoeven in principe nooit vervangen te worden, waardoor je op termijn zult besparen in de aanschaf van een nieuwe of de revisie van een oude fietsaccu. Daarbij laden ze extreem snel op, zijn ze licht en ontladen ze nauwelijks vanzelf.
Naast het type van de accu is ook de positie waar deze op de fiets is bevestigd van belang. De meeste accu’s zijn namelijk behoorlijk zwaar. Samen met de motor maakt dit de fiets wel zes kilo zwaarder dan normaal. Daarbij geldt ook dat hoe hoger de accu is geplaatst, hoe hoger het zwaartepunt zal komen te liggen. Daardoor wordt de fiets minder stabiel en zal de fiets minder prettig op de weg liggen. Het is daarom belangrijk dat de motor en de accu evenwichtig in de fiets zijn verwerkt. Dus bij voorkeur niet beide aan één kant en niet te hoog.
Qua accupositie zijn er ruwweg vier mogelijkheden:
We bespreken per positie wanneer deze het best werkt en wat de voor- en nadelen zijn.
De meeste e-bikes hebben een accu onder de bagagedrager. Dit werkt perfect in combinatie met een voorwielmotor. Hierdoor komt het zwaartepunt namelijk in het midden van de fiets te liggen. Daarbij kun je zo’n accu ook eenvoudig (de)monteren.
Wanneer de batterij van je elektrische fiets zich in of op het frame bevindt, zal het zwaartepunt in het midden van de fiets liggen en bovendien vrij laag (meestal zit de batterij in deze gevallen onder aan het frame). Dit zorgt voor een goede wegligging. Let er echter op dat de e-bike accu in sommige gevallen niet uitneembaar is bij dit type.
Bij sommige modellen e-bikes is de accu verwerkt in de kettingkast. De accu bevindt zich dan rondom de trapas. Het grote voordeel hiervan is de stabiele wegligging die hierdoor ontstaat. De batterij zit laag en centraal, waardoor het zwaartepunt daar ook heen verschuift.
Soms zie je dat fietsfabrikanten fietsen met voordragers ontwikkelen met daaronder een accu. Hoewel dit weliswaar praktisch is en het zwaartepunt bij een achterwielmotor in het midden brengt, stuurt het altijd wat zwaarder en lastiger.
De accu van je e-bike moet je regelmatig opladen. Dit kan op twee manieren. Ofwel heb je een uitneembare accu die je kunt opladen waar je wilt. Ofwel heb je een accu die niet uitneembaar is en die je dus dient op te laden terwijl deze in de fiets blijft.
In vrijwel alle gevallen verdient een uitneembare accu de voorkeur. Een uitneembare accu kun je namelijk makkelijk loskoppelen van de fiets. Dit heeft de volgende voordelen:
Met een vaste accu ben je altijd afhankelijk van een stopcontact dichtbij je fiets voor het opladen. Daarbij kan de accu enkel vervangen worden door een fietsenmaker als deze defect gaat. Het voordeel van een vaste accu is wel dat deze meestal geïntegreerd zit in het frame. Ten eerste biedt dit bescherming en ten tweede ziet dit er meestal mooier uit.
Het is van belang om een fietsaccu goed te onderhouden. Met name de NiMh-accu’s (maar ook Li-Ion-accu’s) zijn voor hun levensduur afhankelijk van de temperatuur waarbij ze bewaard worden en de manier waarop je ze bewaart. Normaal gezien gaat een accu zo’n vijf jaar mee, maar bij verkeerd gebruik kan dit korter worden. De batterij zal dan sneller capaciteit verliezen en sneller helemaal niet meer laden.
Om zeker te weten hoe je moet omgaan met je accu kun je het best in het meegeleverde instructieboekje kijken. Dit document bevat alle belangrijke informatie over je fiets, de accu en optimaal gebruik. Voor meer informatie over hoe je jouw fietsaccu het best kunt gebruiken kun je ook eens hier kijken: gouden regels accugebruik.
Hoewel een e-bikeaccu het hart vormt van iedere elektrische fiets, is een fiets natuurlijk meer dan alleen de accu. Daarom is het van belang verder te kijken dan enkel de accu. Zo zal een fiets met een sterkere motor over het algemeen een accu nodig hebben met een hogere capaciteit, terwijl lichte motortjes prima kunnen werken met een lichte accu.
Wil je meer weten hoe je de perfecte e-bike kunt kiezen? Doe de Fietstest.
Cijfers zeggen veel, maar natuurlijk niet alles. Wanneer je echt wilt weten hoe goed een accu is en hoe fijn in gebruik, kun je ook gebruik maken van de ervaringen van consumenten zoals jij. Door deze ervaringen en de informatie die je op deze pagina hebt gevonden naast elkaar te leggen, kun je een weloverwogen mogelijke keuze maken.
Lees tevens over de soms behoorlijk schokkende uitkomsten van de e-bike accutest van Kieskeurig.
Jaarlijks organiseren wij meerdere fietstesten. Lijkt het je leuk om de nieuwste modellen te testen?
Meld je aan