Een fiets van de zaak – Nu en in de toekomst
Iedereen die kan zou fietsend naar het werk moeten gaan, met een eigen fiets of met een fiets van de zaak. En dat kost bijna niets: door optimaal gebruik te maken van subsidies en regelingen kun je de fiscus jouw bedrijfsfiets laten betalen.
Fietsen is gezond, goed voor het milieu en als het weer een beetje mee zit nog leuk ook. Daarnaast wordt de fiets de laatste jaren steeds meer een statussymbool. Met name de stedelijke elite wordt graag gezien op de fiets. Rijdend op een hippe fiets etaleren ze zichzelf als milieubewust, sportief en als iemand die het zich kan veroorloven om in de stad, dichtbij het werk te wonen.
Zakelijke Fietsers hebben het dus goed, en het mooiste van al: het kost bijna niets! Zelfs al rij je op een spiksplinternieuwe E-bike met naar je werk, dan nog reis je stukken goedkoper dan met de auto of met het openbaar vervoer.
Door de elektrische fiets is bovendien de afstand die een fietsende forens kan afleggen flink gestegen. Tot zo’n 15 kilometer is fietsen geen enkel probleem meer, en met een zogenaamde speed pedelec fiets je fluitend nog veel verder, en zo de file voorbij.
Reden te meer dus om op de fiets naar het werk te gaan en om dit als ondernemer te stimuleren. Maar: hoe is dat nu allemaal geregeld? Van welke regelingen kun je als werknemer gebruik maken om zo voordelig mogelijk naar het werk te fietsen? En voor ondernemers: hoe kan ik fietsen stimuleren zonder dat dit me extra geld kost?
Het team van Fietstest dook in het woud van regels die er op dit gebied gelden en zocht het voor je uit. Daarbij hebben we gekeken hoe de situatie nu is, maar ook naar wat er in de toekomst gaat veranderen. En voor iedereen die nog niet overtuigd was van de voordelen van fietsen naar het werk, voor zowel ondernemers, werknemers als de maatschappij: lees snel verder!
In welke sector je als ondernemer ook actief bent, of je nu net bent gestart of aan het hoofd van een grote multinational staat, of je nu gelooft in het klimaatprobleem of dat je denkt dat het allemaal wel zal meevallen: je wilt sowieso geld verdienen.
Zonder ons al te veel bezig te willen houden met de manier waarop jij je onderneming leidt, zal je toch op de één of andere manier meer geld willen binnenhalen dan dat je uitgeeft. Dit doe je door maatregelen en beslissingen te nemen die meer opleveren dan ze kosten. Neem bijvoorbeeld het stimuleren van zakelijk fietsen:
Al deze gevolgen van een effectief fietsbeleid zullen op de lange termijn veel geld opleveren. Daarnaast ziet de overheid het stimuleren van zakelijk fietsen als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Hoe dit alles zich precies vertaalt in winst voor de ondernemer is hieronder uitgelegd.
Fietsende medewerkers zijn gezondere medewerkers. En gezonde medewerkers werken harder en zijn minder vaak ziek. Hun productiviteit ligt dus veel hoger. Dat zit zo:
Wist je dat een fietsende medewerker maar liefst 32 keer zo goedkoop is als een leaserijder voor jouw bedrijf? En 10 keer zo goedkoop als iemand die met een privéauto naar zijn werk komt en ook nog een factor 6 goedkoper dan een ov-reiziger?
Mobiliteitskosten zijn in veel bedrijven één van de grootste kostenposten. Deze sijpelen echter door meerdere lagen van de bedrijfsvoering en het is daarom vaak niet duidelijk hoeveel je nu eigenlijk in totaal per jaar gemiddeld kwijt bent aan het zakelijk reizen van een medewerker.
Onze collega’s van Workaway berekenden de totale zakelijke reiskosten per jaar per medewerker en verwerkten deze informatie in de handige infographic die hieronder is weergegeven. Wil je meer informatie? Kijk dan hier.
Bron: www.mt.nl
Fietsers hoeven niet aan te schuiven in de file en zullen ook geen vertraging hebben waardoor ze hun aansluiting missen. Mede hierdoor heeft een fietsende forens een voorspelbare reistijd. Als ondernemer kun je er daarom vanuit gaan dat een fietsend personeelslid op tijd is, ongeacht de chaos op de weg of op het spoor.
Daarnaast leiden meer mensen op de fiets tot minder in de auto. Wist je dat met slechts 5 procent minder verkeer in de spits vrijwel alle files zouden worden opgelost? En dat meer dan de helft van alle werkenden op een fietsbare afstand (<15 km) van het werk woont? Slechts een kwart gaat momenteel met de fiets naar het werk, dus er is nog een wereld te winnen.
De auto laten staan ten behoeve van het stalen ros is goed voor het milieu, goed voor de gezondheid en lost het fileprobleem op. Reden te meer om het stimuleren van fietsen aan te merken voor subsidies en belastingvoordelen. Zo kun je bijvoorbeeld tegen een lage rente geld lenen om fietsen aan te kopen of aanspraak maken op de milieu-investeringsaftrek. Hierover later meer.
Niet alleen ondernemers ondervinden tal van voordelen van fietsend forenzen, ook werknemers zelf hebben hier baat bij. Hoe leuk is het bijvoorbeeld om samen met je baas naar het werk te fietsen?
Natuurlijk heb je ’s ochtends soms de wind tegen, maar hé, die heb je gewoon weer mee als je terug naar huis fietst. En ben je bang voor regen? Dat hoeft niet: negen van de tien keer houdt je het droog. En als het KNMI dan echt een keer ‘code rood’, afgeeft, neem je toch gewoon alsnog de auto of trein?
De grootste voordelen van zakelijk fietsen voor werknemers zijn echter een betere gezondheid en minder ergernissen en gedoe. Je fietst fluitend langs de files en hoeft nooit lang te zoeken naar een plekje om je fiets te parkeren. Daarnaast hoef je bijvoorbeeld ook niet al die parkeerbonnetjes te bewaren.
Je hoort mensen zelden zeggen dat ze graag ziek zijn. Integendeel: iedereen is op de één of andere manier wel bezig met zijn of haar gezondheid. We volgen diëten, gaan naar de sportschool, of doen aan hardlopen. Fietsen naar het werk is wat dit betreft dus ideaal. Je combineert de voordelen van sporten met de noodzaak om te reizen tussen werk en woning. In tegenstelling tot hardlopers hebben fietsers bovendien zelden last van blessures en met een elektrische fiets hoef je niet te starten met goede conditie om het vol te kunnen houden (zodat het ook een beetje leuk blijft).
Fietsen heeft enorm veel gezondheidsvoordelen. Door iedere dag naar het werk te fietsen:
En alsof dit nog niet genoeg positieve effecten zijn, zullen deze er op hun beurt aan bijdragen dat je minder stress ervaart en minder ziek bent. Dit is niet alleen voor jou fijn, maar ook voor je werkgever. Fietsers klimmen daarom ook nog eens sneller op de carrièreladder!
Op sommige plekken in Amsterdam en Utrecht bestaan inmiddels heuse fietsfiles, maar deze zijn niets vergeleken met wat je als automobilist voor de kiezen krijgt. Veel werkenden reizen bijna standaard in de file: ze schuiven ’s ochtends aan, komen een uur later gestrest en geïrriteerd op het werk, om na vijven weer terug aan te schuiven om het hele riedeltje achterstevoren te herhalen.
Met de trein reizen is niet veel beter: iedere ochtend ren je met een horde zombies voor je aansluiting, sta je in de trein en dan nog kom je te laat door bladeren op het spoor of een machinist die zich verslapen heeft. In de avond is de situatie zelfs nog erger: op elkaar gepropt als sardientjes in een blik sta je altijd net iets te dicht bij de oksel van een andere stresskip waarvan de deodorant inmiddels helaas in uitgewerkt. Om er geen last van te hebben draai je het hoofd om getrakteerd te worden op een soortgelijke lucht, maar dan van een ander.
Hoe anders is het voor de fietser. Door heel Nederland liggen prachtige fietspaden en je wordt in het verkeer als een vorst behandeld. Met je neus in de wind fiets je ’s ochtends langs al die stilstaande auto’s om helemaal fit en ontspannen op je werk aan te komen. ’s Avonds fiets je even snel alle werkstress van je af om met gezonde trek aan het diner te kunnen beginnen. Heerlijk toch?
Een auto neemt ongeveer 8 keer zoveel ruimte in als een fiets. Niet verwonderlijk dus dat de meeste automobilisten dagelijks moeite hebben om een plekje te vinden voor hun auto. En daarbij: een auto parkeren kost vaak geld. Je moet dus bonnetjes bewaren en die dan weer declareren - een heel gedoe. Over het vinden van geschikte parkeerruimte voor je elektrische auto (met laadpaal) zullen we verder maar zwijgen.
Een fiets kun je in principe overal gratis parkeren. De meeste bedrijven hebben bovendien een speciale fietsenstalling, zodat jouw fiets altijd schoon en veilig staat.
Onze handelingen van nu bepalen het gezicht van de wereld van morgen. Als iedereen z’n steentje bijdraagt, kunnen we misschien nog net voorkomen dat we over 50 jaar allemaal moeten emigreren omdat Nederland onder water staat. Nu zal Nederland niet direct in een groene utopie veranderen wanneer iedereen naar zijn werk fietst, maar het is in ieder geval een stap (of een trap) in de goede richting. Er zijn meer dan genoeg redenen om zoveel mogelijk zakelijke kilometers per fiets af te leggen.
Neem bijvoorbeeld de uitstoot aan CO2 per kilometer die je aflegt per gegeven vervoersmiddel. Uiteraard is de uitstoot van een klassieke fiets nul, maar ook met een E-bike, die je dus moet opladen, stoot je 40 keer minder CO2 uit dan een gemiddelde auto (met één persoon). Weliswaar in de elektrische auto schoner, maar nog zo’n 20 keer zo vervuilend als een elektrische fiets. Zie ook het diagram hieronder.
Bron: KpVV
Op het gebied van CO2-uitstoot zijn treinen weliswaar relatief schoon, maar op het gebied van de verspreiding van fijnstof doen ze het niet veel beter dan auto’s. Dit heeft met name te maken met de slijtage van de wielen en de bovenleidingen. Zie onderstaande figuur.
Bron: KpVV
Wanneer we alle voordelen van het fietsend naar het werk gaan bij elkaar optellen is het overduidelijk: dit moet zoveel mogelijk gedaan worden en dus gestimuleerd worden. De overheid en de belastingdienst erkennen dit en stimuleren het fietsend forenzen met diverse regelingen en subsidies. De fiscus zou de fiscus echter niet zijn wanneer dit allemaal direct duidelijk wordt wanneer je naar hun website surft, dus daarom leggen wij het hier uit.
Door optimaal gebruik te maken van alle regelingen, kun je de fiscus jouw fiets laten betalen. Er zijn hier globaal gezien 5 mogelijkheden:
De WKR is een grote pot waarvan een ondernemer alle kosten die gerelateerd zijn aan zijn medewerkers kan betalen. Te denken valt hierbij aan mobieltjes, personeelsfeestjes en dus ook fietsen. Met de WKR kan een werkgever tot 1,2 procent van de totale fiscale loonsom belastingvrij investeren in zijn personeel.
Stel dus dat je een bedrijf hebt met twintig medewerkers, die gemiddeld 50.000 euro bruto per jaar kosten. De totale loonsom bedraagt dan een miljoen euro. 1,2 procent van dat bedrag is 12.000 euro. Hier kun je per jaar 6 elektrische fietsen (een gemiddeld geprijsd model van 2000 euro) van kopen.
Helaas blijft er dan wel minder geld over voor een personeelsfeest en een kerstpakket, en bedrijven die wat minder ruim in de loonsom zitten zullen ook minder WKR tot hun beschikking hebben. Heb je dus een wat kleiner bedrijf en wil je wel een groot personeelsfeest dit jaar? Dat is een gedeeltelijke vergoeding wellicht een optie, of een iets goedkopere fiets.
Ondernemers komen in aanmerking voor heel wat kortingen op hun belasting wanneer zij besluiten (elektrische) fietsen voor hun werknemers aan te schaffen. Een elektrische fiets is goed voor het milieu en de aanschaf ervan komt daarom in aanmerking voor een milieu-investeringsaftrek (MIA) en een extra snelle afschrijving (VAMIL), zolang deze duurder zijn dan 2.500 euro per stuk. Daarbij kan men ook gebruik maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, voor nog extra korting op de fiets van de zaak.
Met de MIA mag je van de helft van de waarde van een elektrische fiets 13,5 procent aftrekken voor de fiscus. Met de VAMIL kun je nog meer winst boeken: 75 procent in het eerste jaar mag je van de waarde van de fiets afschrijven. Door gebruik te maken van de KIA mag je ook nog eens 28 procent van de waarde van de fiets aftrekken, zolang je meer dan 2.300 en niet meer dan 314.673 euro investeert in bedrijfsmiddelen per jaar.
Stel dus dat je 4 elektrische fietsen à 2500 euro per stuk koopt voor je personeel in één jaar. Je betaalt dan 10.000 euro. Door de MIA mag je hier 0,135 x 10.000 = 1.350 euro voor van je winst aftrekken. Maak je gebruik van de VAMIL? Dan mag je 0,75 x 10.000 = 7.500 extra aftrekken. En met de KIA nog eens 0,24 x 10.000 = 2400. Totaal is dat dus 11.250 euro. Wanneer we uitgaan van 51,75 procent belasting, levert dit je dus een korting van 0,5175 x 11.250 = 5822 euro op. Dit betekent dat je die 4 fietsen ter waarde van 10.000 euro dus in principe voor 4.178 euro hebt als je optimaal gebruik maakt van deze regels!
Een erg simpele manier om zakelijk fietsen aantrekkelijk te maken is de belastingvrije reiskostenvergoeding. Je mag 0,19 euro belastingvrij uitkeren per gemaakte kilometer, ook als de werknemer binnen 10 kilometer van het bedrijf woont. Hiervoor hoeft de fiets bovendien niet van de zaak te zijn: dit geldt ook als medewerkers met een privéfiets naar het werk komen.
Gebruikmakend van de kilometervergoeding bestaat er voor werkgevers een handige en slimme manier om het personeel een gratis fiets te geven: verstrek een renteloze lening aan je werknemer die hij of zij terugbetaalt met de kilometervergoeding. Diverse banken bieden ondernemers de mogelijkheid om tegen een lage rente te lenen voor dit soort groene doeleinden.
Net als bij auto’s is het mogelijk een fiets te leasen voor medewerkers. Dit kan ook door gebruik te maken van de WKR, waardoor dit extra voordelig is. Met name wanneer je de kosten wilt spreiden en je werknemers wilt voorzien van een goede fiets met optimale service, zoals pechhulp en onderhoud, is dit een aantrekkelijke optie.
Het nadeel van op deze manier fietsen van de zaak regelen, is de gecompliceerde bijtelling. Over de zakelijke kilometers moet namelijk geen belasting worden betaald, maar over de privékilometers wel. In de praktijk betekent dit dat iedere werknemer precies moet bijhouden hoeveel kilometer hij of zij naar het werk aflegt, en hoeveel privé. Dit is een hoop gedoe. De overheid erkent het probleem en daarom gaat vanaf 2020 een nieuwe regeling in.
Voorlopig blijven alle regels die hierboven genoemd zijn op het gebied van zakelijk fietsen en het aanschaffen van fietsen van de zaak onveranderd, op één na: het leasen van een zakelijke fiets. Zoals gezegd is dit met de huidige wetgeving een heel gedoe, en daarom wordt het versimpeld. Door middel van een forfaitaire bijtelling van 7 procent voor het privégebruik van de bedrijfsfiets, zal vanaf 2020 het leasen van een fiets een stuk eenvoudiger worden gemaakt. Zie hiervoor onderstaande infographic.
Bron: Rijksoverheid
Op dit moment is het al zo dat zakelijk fietsen niet belast wordt, maar privégebruik van een zakelijke fiets dus wel. Hoeveel je nu als fietser moet betalen voor je fiets, hangt af van het aantal kilometers dat je privé maakt ten opzichte van het aantal kilometer dat je zakelijk fietst. Het deel aan privékilometers moet je vermenigvuldigen met de waarde van de fiets en optellen bij je inkomen. Hier moet je dan vervolgens belasting over betalen.
Stel dus dat je een elektrische fiets ter waarde van 3.000 euro leaset. Jaarlijks fiets je hier 2.000 kilometer mee naar je werk en 500 kilometer privé. Dit betekent dat je hem voor 1/5 privé gebruikt, ofwel 20 procent. De fiscus ziet dit als een vorm van inkomen, en dus moet je hier belasting over betalen: 40,85 procent. Dan betaal je dus per jaar 3000 x 0,2 x 0,4085 = 245,10 euro, of ruim 20 euro per maand. Wanneer vervolgens onze vrienden van de fiscus jou willen controleren, moet je kunnen aantonen dat dit allemaal klopt en dus een boekje hebben of een Excelbestand klaar hebben staan.
Vanaf 2020 (als het plan onveranderd blijft) betaalt iedereen een vast bedrag aan bijtelling, ongeacht het aantal privékilometers dat men fietst: 7 procent. De overheid koopt dan dus als het ware het privégebruik van de bedrijfsfiets af. Zo hoef je niet meer alles bij te houden en krijg je nooit problemen achteraf.
Die fiets van 3.000 euro wordt dan voor zeven procent bij je inkomen opgeteld en hierover moet je weer belasting betalen: 3.000 x 0,07 x 0,4085 = 85 euro per jaar, ofwel 7,15 euro per maand. Dit is voor veel mensen een stuk goedkoper dan nu, en voor iedereen een stuk gemakkelijker.
Jaarlijks organiseren wij meerdere fietstesten. Lijkt het je leuk om de nieuwste modellen te testen?
Meld je aan