Je elektrische fiets is een kostbaar bezit. Daarom is het aan te bevelen om deze goed te onderhouden. Met name bij het onderhoud van de accu van de e-bike dien je voorzichtig te werk te gaan. Bij correct gebruik gaan zowel een NiMh-batterij als Li-Ion (en hun meer ontwikkelde broertjes en zusjes LiPo en LifePo4) zo’n vijf jaar mee. Bij verkeerd gebruik wordt de levensduur van de accu een stuk korter.
Het is dus belangrijk om te weten hoe je dit nu precies doet, de fietsaccu onderhouden op de juiste manier. Daarom heeft Fietstest.nl vijf gouden regels opgesteld waar iedere e-bike bezitter zich aan zou moeten houden.
Deze regels hebben betrekking op zowel NiMh als Li-Ion-accu’s. Voor de verouderde NiCd-accu’s gelden andere regels. Het wijdverbreide misverstand dat hierdoor is ontstaan zetten we daarom ook recht.
Op den duur zal iedere accu defect gaan. Dit is simpelweg het gevolg van een natuurlijk verouderingsproces. Om er echter zeker van te zijn dat je e-bike batterij zo lang mogelijk meegaat, zijn er vijf gouden regels die je in acht moet nemen.
Zorg er altijd voor dat de accu:
1. Niet te koud wordt
2. Maar ook niet te warm
3. Droog bewaard wordt
4. Niet helemaal leeg raakt
5. Met de juiste lader wordt opgeladen
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Ook extreme hitte is slecht voor de accu. Hitte zet weer andere chemische processen in gang die eveneens de accu kapot maken. Zorg er dus voor dat de temperatuur van de accu niet boven de 40 °C komt. Laat hem in de zomer dus niet te lang in de brandende zon staan.
Optimale temperatuur laden en bewaren accu
Je bewaart en laadt de fietsaccu bij voorkeur op kamertemperatuur, dus tussen de 10 en 20 graden.
De accu is een elektrisch component en zoals bekend gaan die niet goed samen met water. Bewaar de accu dus niet in een vochtige schuur (of erger: buiten), maar bij voorkeur binnenshuis.
Om diepontlading te voorkomen dien je de accu regelmatig op te laden. Door de natuurlijke zelfontlading loopt de batterij als het ware vanzelf leeg, waardoor de cellen van de batterij op den duur onherstelbaar zullen beschadigen. Probeer daarom minstens één keer per maand de batterij op te laden (tot zo’n 90%).
Optimale bewaarlading
Je bewaart de accu het best met tussen de 30 en 80 procent van de lading.
Gebruik nooit zomaar een willekeurige lader voor het opladen van je fietsaccu, maar altijd de lader die bij je fiets en accu hoort. Er zijn namelijk veel verschillende type accu’s (Li-on, NiMh NiCd) en onderling verschillen die ook nog in vermogen en stroomsterkte. Het gebruik van een verkeerde lader kan ervoor zorgen dat de accu defect gaat.
Vroeger, toen de NiMh-batterijen net op de markt waren, werd aangeraden om deze altijd helemaal leeg te laten lopen voordat je ze weer opnieuw oplaadde. Dat is nu niet meer het geval! Tegenwoordig is namelijk juist het tegenovergestelde waar: je moet absoluut voorkomen dat de accu helemaal leeg raakt, omdat deze dan sneller kapot gaat.
Door bovenstaande regels zo goed mogelijk te volgen kun je de levensduur van de accu van een elektrische fiets oprekken. Deze tips gelden echter voor de algemene elektrische fiets. Nu heeft niemand een algemene elektrische fiets, maar altijd een bepaald model. Wanneer je daarom zeker wilt weten hoe je het best jouw specifieke accu moet onderhouden, kun je het best de gebruikshandleiding van je fiets raadplegen.
Wil je meer weten over accu’s en welk type accu het meest voor jou en je e-bike geschikt is? Kijk dan hier: alles over elektrische fietsaccu’s. Twijfel je naast je keuze over de juiste accu ook nog aan welke elektrische fiets het best bij je past? Ga dan naar onze keuzehulp “Doe de Fietstest“.