Zonder twijfel is de motor bij een elektrische fiets één van de belangrijkste onderdelen. Wanneer je dus een nieuwe e-bike uitkiest, is het belangrijk stil te staan bij de keuze voor de motor. Waar moet je rekening mee houden? Welke soort motoren voor e-bikes zijn er?
Globaal gezien kunnen we de type e-bike motoren indelen in drie categorieën. Dit doen we op basis van de locatie die ze innemen op je fiets. Er zijn voorwielmotoren, achterwielmotoren en middenmotoren. Ieder type heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. We hebben ze op een rijtje gezet.
Een voorwiel fietsmotor is een motor die bevestigd is aan de as van het voorwiel. Meestal zijn deze motoren klein, voordelig geprijsd en stil, maar wat minder krachtig. Ze zijn te combineren met verschillende versnellingssystemen, zoals derailleur, naafversnelling en cardanas. Nadeel is het esthetische aspect: niet iedereen vindt zo’n kastje in het as van het voorwiel even mooi.
Voordelen
Nadelen
Een middenmotor is aan de trapas bevestigd. Dit heeft als grootste voordeel dat het gewicht ook in het midden komt te liggen, waardoor de balans van je fiets wordt verbeterd. Daarnaast is een middenmotor minder storingsgevoelig, omdat hij geïntegreerd is in het trapsysteem. Er is dus geen communicatie nodig met een motor die elders is bevestigd. Bovendien vallen ze nauwelijks op en geven ze je fiets een elegant uiterlijk.
Voordelen
Nadelen
E-bikes met een achterwielmotor zijn erg stil, ook omdat de motor achter je zit, en je dus als het ware van het geluid weg fietst. Deze motoren zijn over het algemeen erg krachtig, maar iets minder zuinig. Ze zijn ideaal voor heuvelachtig landschap, omdat ze vaak zijn voorzien van een geïntegreerd remsysteem, waarmee je tijdens het remmen de accu kunt opladen. Door het derailleurssysteem slijt deze techniek wel iets sneller dan de andere types. Ook wordt het vervangen van een achterband wat lastiger met de motor daar.
Voordelen
Nadelen
Wanneer je gaat kijken naar de nieuwe motor van je elektrische fiets, is het ook van belang rekening te houden met de positie van de accu. De accu is immers samen met de motor het zwaarste onderdeel van de elektrische fiets. Je wilt liever geen fiets waarbij zowel de accu als de motor aan de achterkant zit: het zwaartepunt zal dan achter je liggen, waardoor je voorwiel snel van de grond zal komen.
Daarbij dient een fiets met een sterkere motor overigens uitgerust te worden met een grotere accu. Een motor met meer vermogen verbruikt immers meer energie, waardoor de accu sneller leeg raakt.
Uiteraard spelen persoonlijke voorkeuren ook mee bij het kiezen van je nieuwe e-bike. De voorwielmotor oogt uiterst elegant, maar dit vindt natuurlijk niet iedereen. Daarbij krijg je bij een motor aan het voorwiel meer het gevoel alsof je wordt voortgetrokken, terwijl een motor aan het achterwiel voelt als een duwtje in de rug. Waar jouw voorkeur naar uitgaat is helemaal aan jou!
Wil je meer hulp bij het kiezen van je nieuwe elektrische fiets? Doe de Fietstest.