Een e-bike is een fiets met een elektrische motor. De ‘e’ staat namelijk – net als in bijvoorbeeld e-mail – voor ‘electric’. Electric bike is Engels voor elektrische fiets: een fiets met een elektromotor dus.
Sommigen willen nog wel eens beweren dat er een verschil bestaat tussen een e-bike en een elektrische fiets. Dit is onzin, want het verschil tussen een elektrische fiets en een e-bike is net zo groot als het verschil tussen ontspannen en relaxen. Daar moet je je dus niet druk om maken.
Wanneer je fietst op een elektrische fiets, combineer je jouw eigen spierkracht met de kracht die de elektrische motor levert. Wanneer je begint met trappen activeer je de motor, wat hierdoor mee gaat draaien. Dit noemen we ook wel trapondersteuning.
Met een gewone e-bike krijg je op deze manier een trapondersteuning tot 25 kilometer per uur. Op zo’n fiets hoef je geen helm te dragen. Er zijn echter ook zogenaamde ‘speed pedelecs’. Deze geven ondersteuning tot wel 45 kilometer per uur. Hiervoor is wel een helm verplicht.
Om dit allemaal mogelijk te maken is een e-bike naast de motor ook uitgerust met een accu, die de motor van elektrische energie voorziet. Ook heeft iedere elektrische fiets speciale sensoren, die meten wanneer en in welke mate de trapondersteuning moet worden geactiveerd.
Hoewel alle elektrische fietsen in principe hetzelfde werken, zijn er wel degelijk grote verschillen tussen modellen. Zo worden er bij verschillende modellen verschillende types motoren, accu’s en sensors gebruikt, die elk hun eigen voordelen en nadelen hebben. Kijk hier voor meer informatie over de verschillende onderdelen bij elektrische fietsen.
Een e-bike, of elektrische fiets dus, combineert de voordelen van de ouderwetse fiets met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van elektrotechniek. Net als op een gewone fiets moet je met een elektrische nog steeds trappen, maar dankzij de elektrische motor krijg je als het ware een ‘duwtje in de rug’. Hierdoor ga je een stuk sneller, maar ook weer niet zo hard als op een snorfiets.
Een elektrische fiets is dus zeker niet voor luie mensen: je moet nog steeds flink hard trappen om vooruit te komen. Je gaat alleen harder dankzij de motor. Dit heeft grote voordelen voor zowel mensen die ergens op tijd moeten zijn als voor recreatieve fietsers.
Mensen die naar hun werk fietsen met een woon-werkfiets profiteren van het elektrische duwtje in de rug, doordat zij zich niet helemaal in het zweet hoeven te fietsen om op tijd te komen. Zo komen ze ’s ochtends zonder vlekken onder hun oksel aan op kantoor, ook al zit de wind tegen. Ze kunnen dan ’s avonds de trapondersteuning uit zetten, voor een heerlijk intense work-out, zodat ze daarvoor niet nog eens naar de sportschool hoeven.
Wie voor zijn of haar plezier fiets, wil meestal twee dingen: lekker bewegen en veel zien. Doordat je met een e-bike harder kunt fietsen, kun je ook meer kilometers maken in dezelfde tijd. Waar recreatieve tochtjes vroeger beperkt waren tot afstanden van maximaal 20- 30 kilometer, kunnen recreanten met een elektrische fiets makkelijk 60 – 80 kilometer per dag fietsen (zorg dan wel dat je de juiste accu aanschaft). Zo kun je dus nog meer genieten van alle mooie natuur die ons land rijk is!