Met een elektrische fiets ga je nog een stukje harder dan op een normale fiets. Een goed remsysteem is daarom geen overbodige luxe. Voor de veiligheid van jezelf en je medeweggebruikers is het van belang dat je altijd snel en goed kunt remmen.
Daarom is dit artikel speciaal gewijd aan elektrische fiets remmen. Welke remsystemen zijn er? Wat zijn de verschillen tussen deze? En wat zijn de voordelen en nadelen per type rem?
Tegenwoordig worden er vier verschillende soorten remmen gebruikt bij elektrische fietsen:
Het eerste type rem bedien je met de trappers, de andere drie door middel van een handvat aan het stuur. Wat je ook vaak ziet is dat bij een enkele fiets verschillende systemen samen worden gebruikt. Dit is erg handig, want zo combineer je de voordelen van de afzonderlijke remsystemen.
Hoewel de terugtraprem een tikkeltje ouderwets is, vinden we dit type rem nog op sommige modellen elektrische fietsen. Het is een zeer eenvoudig en krachtig systeem en vertrouwd bij vele generaties fietsende Nederlanders. De reden dat dit systeem niet meer zoveel gebruikt wordt is dat je enkel remt op het achterwiel, waardoor de kans bestaat dat je gaat slippen.
Voordelen
Nadelen
Schijfremmen werken hydraulisch. Het zijn dus hydraulische schrijfremmen. Dit zijn over het algemeen de meest krachtige en effectieve remmen. Je staat er dus het snelst mee stil. Je gebruikt ze met hendels aan het stuur.
Hoe werkt zo’n schijfrem? Naast de naaf van het wiel bevindt zich een schijf waar tijdens het remmen door middel van olie druk op komt. Daardoor klemt de schijf zich als het ware tegen de naaf van het wiel, waardoor je tot stilstand komt. Dit systeem werkt ook prima bij nat weer.
Dit type rem is meestal wat duurder en kom je dus tegen bij de duurdere en sportieve e-bikes. Ook heeft het relatief veel onderhoud nodig. Anders zal het systeem snel gaan roesten en piepen.
Voordelen
Nadelen
De meeste fietsfabrikanten rusten hun fietsen uit met rollerbrakes, oftewel moderne trommelremmen. Dit remsysteem is vrij simpel en dus onderhoudsvrij, en relatief goedkoop in de aanschaf.
Deze remmen zitten aan de naven (in het midden dus) van de wielen bevestigd. Wanneer je de hendels aan het stuur inknijpt, worden speciale rolletjes tegen de ‘remschoen’ aangedrukt. Daardoor ontstaat wrijving, wat ervoor zorgt dat je snel afremt.
Het systeem werkt ook als het nat is, maar is wat minder geschikt bij afdalingen, omdat het dan snel (te) warm wordt en kan vastslaan. Daarbij is het ook relatief zwaar en niet het meest krachtige remsysteem.
Voordelen
Nadelen
De velgrem, ook wel V-brake genoemd, maakt tijdens het remmen gebruik van kunststof blokjes die tegen de velg worden aangedrukt. Deze remmen bevinden zich zowel aan het voor- en achterwiel van de fiets en zorgen zo voor krachtig remeffect. Velgremmen staan bekend om hun korte remweg.
Omdat de blokjes van kunststof zijn, slijten ze relatief snel. Daardoor moeten deze remmen vrij vaak vervangen worden. Bovendien vermindert de werking wanneer ze nat worden. Bij regenachtig weer zijn ze dus minder geschikt.
Als je kiest voor velgremmen, heb je de keuze uit ouderwetse mechanische remmen of een hydraulische variant. De hydraulische V-brakes worden door middel van oliedruk tegen de velg aan gedrukt. Bij ouderwetse velgremmen gebruik je de spierkracht uit je handen. Zoals je zult begrijpen zijn hydraulische velgremmen een stuk duurder, maar wel effectiever, dan mechanische.
Voordelen
Nadelen
Hoewel goede remmen super belangrijk zijn bij het kiezen van je nieuwe e-bike, zijn er nog tal van andere dingen waar je op moet letten. Je wilt immers ook vooruitkomen, dus een goede motor- en versnellingscombinatie is bijvoorbeeld ook erg belangrijk. En wat te denken van de accu en het versnellingssysteem? Je leest hier alles over in onze speciaal samengestelde keuzehulp bij e-bikes.