Het type sensor voor je e-bike bepaalt op welke manier de trapondersteuning start
Bij een elektrische fiets zorgt de motor voor trapondersteuning. Hij haalt hiervoor energie uit de accu en geeft je zo een elektrisch duwtje in de rug. De trapondersteuning start echter niet vanzelf. Dit mag ook niet volgens de wet, want dan wordt de fiets een snorfiets. De trapondersteuning start pas op het moment dat de sensor een seintje geeft dat de motor mag starten en slaat af wanneer de sensor meet dat je een snelheid van 25 kilometer per uur hebt bereikt.
Nu zijn er twee verschillende soorten sensoren bij e-bikes: trapkrachtsensoren (ook wel torque sensoren genoemd) en rotatiesensoren (ook wel pedelecs sensoren genoemd). Hoe werken deze? Wat is het verschil tussen deze twee? En wat zijn de voor- en nadelen van beide sensorsystemen?
Een Pedelecs sensor registreert of de pedalen van de fiets draaien en met welke frequentie (de ‘trapfrequentie) . Op deze manier weet de sensor hoe snel de trappers ronddraaien. De computer kan hieruit ten eerste afleiden dat je aan het fietsen bent, en dat dus de motor aan moet slaan. Ten tweede kan hij zo de mate waarin trapondersteuning moet worden gegeven bepalen en de motor op de juiste kracht doen draaien.
In de praktijk zal met dit type sensor de ondersteuning starten iets nadat je bent begonnen met fietsen, dus niet direct. Na ongeveer één ronde van de trapper start dan de motor bij. Wanneer je vervolgens stopt met trappen zal de motor weer afslaan. Het maakt bij deze sensor niet uit hoe hard je trapt, want het gaat enkel om de trapfrequentie, dus hoe snel de trappers rond draaien. Dit kan met name bergop of in hoge versnellingen nog wel eens zorgen voor te weinig ondersteuning, omdat in die gevallen de trappers niet snel ronddraaien.
Voordelen
Nadelen
Een torque sensor registreert niet alleen of en hoe snel de pedalen ronddraaien, maar ook hoeveel kracht hierop wordt uitgeoefend. Zo bepaalt de fietscomputer niet enkel aan de hand van de trapfrequentie in welke mate je ondersteuning krijgt, maar ook aan de hand van hoe hard je trapt.
In de praktijk merk je dit voornamelijk aan twee dingen. Ten eerste zal de ondersteuning direct starten wanneer je begint met trappen (en direct stoppen wanneer je stopt met trappen). Ten tweede zal de motor ook harder gaan werken draaien wanneer je harder trapt, ook bij minder omwentelingen per minuut. Dit tweede merk je vooral bij tegenwind en bergop: je krijgt de ondersteuning die je wenst. Daardoor voelt dit systeem een stuk natuurlijker aan. Je wordt ondersteund op basis van hoe hard je zelf trapt, en niet enkel aan de hand van hoe snel de trappers ronddraaien.
Voordelen
Nadelen
Zoals je hebt kunnen lezen is het kiezen van het juiste type sensor erg belangrijk voor de algehele fietservaring van je elektrische fiets. De sensor is echter niet het enige belangrijke onderdeel van je nieuwe e-bike. Ook de motor, de accu, de versnellingen, het display, de kettingkast en de remmen bepalen in hoeverre een fiets helemaal bij jou past. Voor meer informatie over al deze onderwerpen kun je kijken in onze keuzehulp elektrische fietsen.